SOALAN & JAWAPAN

Berikut adalah kemusykilan yang mungkin difikirkan oleh anda ketika melawat blog ini. Diharapkan agar ruangan ini dapat menjawab sebahagian besar kemusykilan anda. Sekiranya ada pertanyaan lain yang tidak terdapat dalam ruangan ini, sila hantar ke bahagian komen dan kami bersedia menjawabnya.


S - soalan
J  - jawapan


S : Sebagai pembeli, saya risau dengan jualan secara online di mana bayaran penuh harus 
      dibuat dulu, baru dapat barang. Bagaimana untuk mengelakkan dari ditipu?

J  : Anda harus membuat kajiselidik latarbelakang syarikat/individu yang menjual produk di 
      internet. Periksa pendaftarannya dengan SSM dan Kementerian Kewangan (jika ada) dan 
      pastikan pendaftarannya masih sah. Segala bukti pembelian seperti slip bayaran bank
      dan nombor transaksi online transfer adalah sangat penting untuk disimpan. Sekiranya 
      ditipu, bukti pembelian ini amat membantu mangsa untuk mendakwa penjual mengikut 
      lunas undang-undang.




S : Produk yang dihantar secara kurier berkemungkinan rosak semasa dalam perjalanan. Jika 
      kerosakan ini berlaku, bagaimana saya boleh mendapat gantirugi?


J  : Jangan risau. Setiap produk yang dijual mempunyai tempoh jaminan masing-masing dan 
      yang penting sekali ialah caj kurier yang dikenakan adalah termasuk insurans semasa 
      penghantaran. Bermaksud insurans ini akan melindungi sepenuhnya produk yang 
      dihantar secara kurier. Pihak kurier yang dilantik akan bertanggungjawab atas segala 
      kerosakan produk dan proses penggantian produk mungkin mengambil masa, 
      bergantung kepada kecekapan pihak kurier bertindak. Namun, kejadian seperti ini 
      adalah sangat-sangat jarang berlaku.




S : Sekiranya produk yang dibeli bermasalah(rosak) dan masih dalam jaminan, apakah 
      tindakan yang patut saya ambil?


J  : Anda boleh menghubungi pusat servis (service center) mengikut jenama produk untuk 
      mendapatkan bantuan lanjut. Nombor telefon boleh didapati di laman web rasmi pengeluar 
      produk berkenaan. Nyatakan nama syarikat (penjual), nombor siri produk dan tarikh 
      pembelian dibuat. Dapatkan pusat servis yang paling hampir dengan kediaman anda 
      kerana anda sendiri akan membawa produk yang rosak ke pusat servis berkenaan.
     
     







No comments:

Post a Comment